Alla inlägg den 25 november 2009

Av Dessi - 25 november 2009 17:44

tänkte jag dagens inlägg skulle handla om.
Igår tog jag svinsprutan efter mycket velande hur jag skulle göra, jag har funderat mycket på det här men hur jag än vred o vände på det så kom jag fram till att jag vill inte ha svininfluensan, näej tack. Och man kan ju klara sig men det vet man ju inte och efter att jag fick influensa förra julen med dubbelsidig lunginflammation som påföljd så vill jag verkligen inte bli så sjuk igen. Det är ju heller inte säkert att man blir sjukare än en vanlig förkylning men det vet man ju inte förrän efteråt så...spruta blev det och det var bara två före mig i kön som tur var.
Idag har jag rejält ont i armen men det var väl ganska väntat då dom flesta jag känner som tagit sprutan har fått det. Jag har oxå känt mig risig idag, ont i leder och yr o flummig, men stannar det där så får man väl va nöjd, hoppas bara inte att jag blir sjukare.
 
Sen har det blitt ett jädra väsen om vargen här. Det började med att en varg hade setts i kanterna här. För nån vecka sedan hade tre vargar synts till bara en mil härifrån.
En tax har blivit dödad av varg under ett jaktprov, ett dussintal får har fått sätta livet till och nu är en hund till borta -MEN den kan ju ha försvunnit på annat sätt vilket inte är helt ovanligt under jakt.
Ett rådjur hittades dödat o ätet av varg 3km härifrån i en trädgård....o en älgkalv som varg har ätit på men man behöver ju inte va säker på att det är varg som dödat den....så nu går drevet som man säger, det dräller av varghatare och man ska nog ta det man hör med en nypa salt men ej heller förringa det för det börjar bli allvarsamt känns det som.
Jag älskar vargar, det gör jag verkligen och EN varg skrämmer inte upp mig nämnvärt men en flock...det är lite andra bullar. En ensam varg har jag svårt att tro går in i en hästhage utan attt själv bli skadad, mina hästar är inte hundsäkra och skulle med största sannolikhet försöka skada vargen, men en FLOCK vargar är i det närmaste outtröttliga jägare, dom byter av varann och har ett makalöst samarbete för att inte säga fulländat samarbete i jakten. En flock vargar skulle kunna skilja ut och döda en häst, dom kan ju döda både större och farligare djur så särskilt ett föl eller en unghäst...eller ett tungt dräktigt sto torde inte va så svårt bara dom är några stycken....jag är säker på att hästarna skulle göra allt dom kunde för att försvara varandra men faktiskt så oroar jag mig lite över det här.
Jag tycker absolut att vargen ska få finnas och det är tragiskt att vi inte kan leva sida vid sida, att var o en sköter sitt typ men jag vill inte att dom kommer för nära känner jag. Jag tror inte att mina hästar kommer få gå på bete som dom gjort innan till sommaren...om inte vargarna ger sig av då förståss...
Usch vad kluven man blir, som sagt, jag tycker det är ett oerhört vackert och spännande djur men kan dom inte bo i norrland? :) eller i gigantiska hägn eller nåt....
Svårt alltså....
 
Men för att avsluta med nåt roligare än huvudbry över vargen så måste jag berätta om vilka söta o goa kunder jag har! Jag har ett par som kommer o klipper sig hos mig, dom bor i en storstad annars men har en lägenhet här som dom bor i växelvis. Dom har alltså tillgång till hur måna frisörer som helst men dom åker till mig :) 35 mil bara :-))
Igår var det dags igen, dom hade med sig en papperkasse som dom prasslade med o nästan kivades om vem som skulle ge det dom hade i den, för i den hade dom med sig presenter bara så där! :) Dom hade köpt chokladkakor till barnen och jag fick ett hästtäcke som han sparat i många år, det var från norsk-svenska unionen och har använts vid hovet! Hur coolt är inte det!! Vilken present! Jag är djupt hedrad!! Jag ska lägga på det på en av mina hästar o ta en bild, (Annas idé) :) o sen förvara det som den klenod det faktiskt är! och jag har inte gjort nåt särskilt mer än varit deras frisör :-)
Jag har en annan kund oxå som brukar ha med sig svamp för hon tycker så synd om mig som aldrig hittar några kantareller :-) Så nåt måste man ju göra rätt här i världen för tydligen så är man lite omtyckt iaf :-)))
 
Kram till alla! <3

Ovido - Quiz & Flashcards