Alla inlägg den 23 november 2009

Av Dessi - 23 november 2009 21:05

..som inte händer särskilt alls ofta nu för tiden...jag tappade humöret, totalt Skäms känner mig lite dum så här efteråt men jag liksom siggade ihop helt och jag kan aldrig dölja när jag blir sur, men nu blev jag inte sur utan både sur, putt, grinig, arg och rosenrasande på en gång. Så här offentligt kan jag inte gå in på detaljer men jag behövde väl bara skriva av mig att jag fick das utbrott idag o det händer som sagt knappast aldrig nuförtiden så det känns lite omoget o fånigt så här i efterhand. Man säger ju som bekant oftst fel saker i stundens hetta, snärtar till lite hårdare än man tänkt, just då kändes det bra och typ "-Så det så!", efteråt känns det lite fånigt.

Å andra sidan, som ett klent försvar, så finns det ett visst värde i att ta saken i stunden oxå, som våra vänner runt medelhavet gör :) Här i sverige så "passar det sig" liksom inte. Här är det ofint att göra så. Alla blir kränkta så fort nån höjer rösten. Här ska vi viska o tänka igenom hur man ska lägga fram nåt som är lite obekvämt, och sen säga snällt lite inlindat, inte bara slänga ur sig heller. Men jag är inte ett dugg bättre själv för det var därför jag blev grinig, för att jag kände mig påhoppad, fick det slängt i ansiktet, o det blev som bensin på brasan. Jag tar ingen skit, inte av någon, blir jag sur så märks det loud and clear, det är inget jag är precis stolt över utan så är det bara och det är väl inget jag eftersträvar att ändra på för att det skulle vara ofint eller opassligt. Jag är en Sagittarius, eld tecken och Oxe i kinesiskt horoskop, tycker att karaktärsbeskrivningen passar in hyfsat bra :) klistrar in mest på kul.


Skytten - Sagittarius, Eld

Skyttens energi är utåtriktad, energiskapande och vidgande. Skyttens symbol kan ses som en symbol för utsändande av ideologisk kunskap. Skytten söker ständigt efter den optimala sanningen, om människor, kulturer, filosofi och religion. Han har stort intresse för den sociala ordningen - hur ett samhälle uppstår och fungerar. Själv vill han ha full frihet. Skytten är ivrig, energisk och otålig.

Positiva egenskaper:
Gemytlig, optimistisk, smidig och snabb, öppen, lätt att anpassa sig, gott omdöme och en filosofisk, frihetsälskande syn, ärlig och uppriktig, pålitlig och samvetsgrann.

Negativa egenskaper:
Benägen för överdrifter, ytterligheter, taktlös, rastlös, vårdslös, blint optimistisk, bullersam, ansvarslös, nyckfull.

Karaktär:

Inget annat tecken har en sådan psykisk och fysisk lust att röra på sig. Skytten behöver förändring, ständig utveckling, nya miljöer och vidgade perspektiv. Stitje är hans fiende. Skytten är evigt optimistisk och är fullt övertygad om att livet just nu är så bra som det någonsin har varit, och att det som ska komma är ännu bättre.

Skyttar är ärliga älskare utan en ond tanke i huvudet. Men ändå kan de såra dig med sina uppriktiga och taktlösa uttalanden, allt i vänskapens och sanningens namn. De kan inte ljuga, så det de säger till dig är vanligtvis precis vad de tänker. Om du tål att höra alla sanningar, så är ett liv med en Skytt en enda stor fest, ett underbart äventyr. Skyttar vägrar att ta livet för allvarligt. Skulle olyckan vara framme, är Skytten expert på att ta smällen för att sedan gå vidare.

De stora, fria, atmosfäriska perspektiven passar Skytten bäst, att titta ut bland stjärnorna och flyga högt över marken, fjärran från krav och rutin. Ut i det okända. Men det är inte så mycket för nyfikenhets skull, även om Skytten älskar omväxling och att resa vida omkring, utan det är för den andliga friheten. Aldrig sitta fast, aldrig vara tvungen. Skytten behöver förnyelse för jämnan och ständigt vara i rörelse. Han slår aldrig rot. Skytten säger ofta "En annan gång, kanske".

Det finns dock ofta hos honom ett tydligt spår av eldens element. Han kan kämpa, och då visar han den allra otåligaste iver. Skytten har anlag för fanatism, så länge visionerna är tillräckligt omvälvande och långsträckta.

Skytten trivs bäst i ett yrke där han får mycket eget utrymme och ständigt nya utmaningar.
Han är inte duktig på detaljer utan ser mer på helhetsbilder och kan lösa problem på det sättet. Skytten är rättvis och kan ha svårt att säga nej, vilket kan innebära att han ibland tar sig vatten över huvudet.

Färg: Lila • Växt: Nejlika


Kinesiskt horoskop - Oxen

Oxar kanske verkar slöa, men se upp - de kan ha ett hett temperament. De är extremt målmedvetna och arbetar oförtrutet vidare i alla lägen Bit för bit, steg för steg, arbetar de vidare mot sina mål. De håller sig till väl invanda rutiner. De är renhåriga och goda lyssnare. De kan även vara extremt envisa av sig.

Då oxar har lätt för att bli betrodda får de ofta arbeten med stort ansvar. Men de måste se upp så att de inte blir slavar under sitt eget arbete. De kan bli starka ledare och goda talare. I orostider håller de sig kalla och låter sig inte störas. De är mycket stolta själar. De är systematiska och håller på traditioner. De misstror saker som de inte förstår.

De kan lätt bli sårade i kärlekssammanhang, då de inte förstår signalerna i andra människors kärlekslekar. Det tar lång tid för dem att bygga upp en intim relation, men när de gjort det är de lojala in i döden.

Oxar är ideala partners då de gör mer än sin del av arbetet. De har ett bra minne och kommer ihåg de små viktiga detaljerna. Om du gör en oxe arg tar det en lång stund innan han har lugnat ner sig. När de är olyckliga eller arga, begraver de sig i arbete tills de mår bättre. När en oxe väl tappar sitt humör, tappar han det totalt! När detta händer går det inte att resonera med dem, håll dig ur vägen tills det blåser över.

Oxar betalar alltid sina skulder. De kommer alltid ihåg en tjänst som du har gjort dem och kommer att visa sin uppskattning på ett eller annat sätt. De kanske inte är så verbala men deras handlingar säger mer än ord!

Det är bättre att rikta in sig på en oxes hjärna än på dess hjärta. De förstår snabbt sakers natur och sammanhang. Oxar blir sällan sjuka och har en låg tolerans mot vekare personer. De hatar att be om hjälp. Även om det tar dubbelt så lång tid att göra det ensam, gör de det själva om de då kan slippa be någon om hjälp.

De vill att saker skall hålla och bygger dem därmed med omtanke och kvalitet Oxar älskar sin familj och sitt hem och tar god hand om detta. De är inga spelare utan satsar på långa investeringar som är säkra. Oxar får framgång genom eget hårt arbete och förväntar sig inga fria tjänster på vägen.

--------------------------------------------------------------------------

Hittade en video som fick mig att skratta åt mitt (ovanliga) humör, för precis så här kände jag mig :-)) Kan inflika att det har gått över nu och nu händer det nog inte på det närmaste året eller så :)


Ha en bra måndagkväll :)

Ovido - Quiz & Flashcards